- “Alwéér ziek?”
- ”Dat team werkt niet lekker samen. Hoe krijgen we het op de rit?”
- “Ze gunnen elkaar geen vrije dag.”
- “Ik heb het idee dat zij gepest wordt door de anderen. Hoe pak ik dat aan?”
- “Sinds zijn promotie ben ik ontevreden over zijn functioneren.”
- “Een collega wordt hun leidinggevende. Hoe zorg ik voor acceptatie?”
- “Neemt zij nu ook al ontslag?”
Tevreden personeel loont
Wanneer je goede mensen hebt aangenomen, wil je ook graag dat ze blijven en maximaal inzetbaar zijn. Van een sterk team profiteren je bedrijf, de medewerkers en je klanten. Heb jij het functioneren van je nieuwste medewerker niet precies in beeld? Reken maar dat zijn teamleden dat wél hebben en bij een slecht functioneren actie van de leidinggevende verwachten. Blijft dit uit, dan heeft dit invloed op hun prestaties.
Heb jij de tijd en kennis om jouw personeel tevreden te houden?
Verbinding
HR kan de verbindende schakel zijn tussen diverse functies en kan goed het proces begeleiden tussen jou, je personeel en de afdeling zelf. Heb jij geen tijd, kennis of het vertrouwen om de productiviteit van een afdeling te verbeteren en medewerkers bij elkaar te brengen? Dan is een externe HR-specialist een goed idee.
Personeelstevredenheid goed geregeld
Met jouw waarneming in mijn achterhoofd ga ik het gesprek aan met de betrokken medewerker(s). Is er veel onrust in het team? Dan ga ik sfeerproeven en vertrouwelijke gesprekken voeren. Grote kans dat het personeel makkelijk met mij als extern betrokkene praat. Soms líjkt het probleem bij één persoon te liggen, zoals bijvoorbeeld een werknemer die voor de derde keer in een half jaar ziek is. De werkelijkheid kan zijn, dat hij gepest wordt of als eerste bezwijkt onder de hoge werkdruk.
Als jouw bedrijf explosief groeit, is de kans aanwezig dat groeipijnen de oorzaak zijn van onderprestatie, ontevredenheid en te hoge werkdruk. Taken die eerst makkelijk alleen te vervullen waren, moeten nu verdeeld worden. Kan iemand loslaten? Zijn er extra handen om werk over te nemen?
Een situatie die vaak voorkomt in snelgroeiende bedrijven: een goede werknemer wordt gepromoveerd naar een leidinggevende functie. Maar goed werk leveren op je vakgebied, wil niet zeggen dat je een goede baas bent. Zit hij wel op de juiste plek? Kan een opleiding hem verder helpen?
Ik sta bewust stil bij de medewerker en stel een actieplan op. Een goede functieomschrijving, een externe coach, de juiste cursus… Ik regel wat er nodig is om je personeel tevreden te krijgen én te houden.
Personeelstevredenheid bij HR Goed Geregeld
- Luisterend oor en scherp oog voor je medewerkers
- Alleen de dieperliggende oorzaak van het probleem telt
- Praktische oplossingen om personeel tevreden te krijgen en te houden
- Vertrouwen van leidinggevende én medewerker
- Jarenlange ervaring